بزرگنمایی:
رئیس اداره راههای فرعی و روستایی راهداری لرستان گفت: علیرغم کمبود اعتبارات راههای روستایی در حال حاضر ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان در دست احداث، بهسازی و آسفالت است.
رئیس اداره راههای فرعی و روستایی راهداری لرستان گفت: علیرغم کمبود اعتبارات راههای روستایی در حال حاضر 300 کیلومتر راه روستایی در این استان در دست احداث، بهسازی و آسفالت است.
به گزارش دیار مفرغ، نوری منصوری رئیس اداره راههای فرعی و روستایی راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان با بیان اینکه راه نخستین زیرساخت و ابتداییترین وسیله ارتباطی انسانها و یکی از شاخصههای اصلی توسعه به شمار میرود، افزود: حدود 6 هزار کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد که از این میزان حدود 70 درصد شوسه و آسفالت و هزار کیلومتر آن راه خاکی است.
منصوری توضیح داد: با توجه به اعتبارات سالانهای که در اختیار داریم فقط میتوانیم حدود 70 کیلومتر از راههای روستایی را طی سال بهسازی، مرمت و آسفالت کنیم.
وی با اشاره به کمبود اعتبارات در این حوزه عنوان کرد: اعتبارات سالانه راه روستایی در سال 1400 با توجه به سفر ریاست جمهوری 330 میلیارد تومان بود که این میزان در سال 1401 به 188 میلیارد تومان و سال 1402 به 253 میلیارد تومان در نوسان بوده است.
رئیس اداره راههای فرعی و روستایی راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان اضافه کرد: البته در سال 1400 با توجه به سفر ریاست جمهوری که اعتبارات بیشتری به لرستان اختصاص یافت توانستیم 171 کیلومتر راه روستایی را آسفالت کنیم که به همین واسطه رتبه اول کشور در این زمینه نصیب استان شد.
وی گفت: با پیگیریهایی که مسئولین در راستای افزایش اعتبارات انجام دهند میتوان درصد برخورداری راههای روستایی استان را که هم اکنون 70 درصد است را با رشد بهتری افزایش دهیم.
منصوری یادآور شد: حوزه راه روستایی در اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای به دو بخش «ساخت و توسعه راه روستایی» که زیر نظر معاونت فنی و راههای روستایی و بخش دوم «مرمت ابنیه و نگهداری راههای روستایی» در حوزه معاونت راهداری میباشد، تقسیم میشود اما ما جادهای که احداث میکنیم به تبع آن احداث ابنیه فنی مورد نیاز مسیر را نیز انجام میدهیم.
وی بالاترین درصد برخورداری راههای روستایی در سطح استان را به تفکیک به شهرستانهای ازنا، بروجرد و دورود نسبت داد و گفت: همچنین به دلیل توپوگرافی منطقه و صعب العبور بودن مناطق دور دست مانند الیگودرز، خرمآباد، نورآباد پلدختر و کوهدشت میزان کمتری راه بهسازی و آسفالت شده است و درصد برخورداری این شهرستانها کمتر است.
رئیس اداره راههای فرعی و روستایی راهداری لرستان اظهار داشت: در حال حاضر حدود 300 کیلومتر راه روستایی در دست ساخت داریم که پیمانکاران با 73 قرارداد مشغول فعالیتهای عمرانی در این محورها و منتظر تخصیص اعتبارات ابلاغ شده هستند و اگر تخصیص بودجه زودتر انجام شود سرعت انجام کار را بالاتر خواهیم برد.
منصوری با اشاره به اینکه اکثر راههای روستایی خاکی و شوسه هستند که ما آنها را بهسازی و آسفالت میکنیم، اضافه کرد: این راهها در سنوات گذشته راه شکافی شدهاند اما، به دلیل کمبود اعتبار شوسه و خاکی باقی ماندهاند.
وی همچنین به انجام وظایف این اداره در راههای منتهی به روستاهای مقصد گردشگری نیز چنین گفت: برخی از اعتبارات ما مربوط به حوزه گردشگری است و از طریق میراث فرهنگی به ما ابلاغ میشوند که در این زمینه نیز اقدامات قابل قبولی صورت گرفته است.
منصوری در این رابطه تصریح کرد: سال 1402 موافقت نامهای با عنوان گردشگری داخلی به مبلغ 16 میلیارد و 508 میلیون تومان شامل راههای روستایی در مسیر آبشار بیشه و وارک شهرستان خرمآباد، سراب کرتیل بروجرد، آبگرم دلفان، تنگه شیرز کوهدشت، سراب رفتخان چگنی و سراب کهمان سلسه برای اجرای به ما ابلاغ شده است.