به گزارش دیار مفرغ، نورالدین سبزیان معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان درگفتگو با خبرنگار دیار مفرغ با اشاره به اینکه اولین کار ما در بحث معاونت متوسطه قراردادن و ارائه تمامی مطالبات دغدغههای آموزشی استانی در قالب و شکل یک مثلث کاری میباشد، گفت: با توجه به خواسته مقام معظم رهبری و توجه ویژه به مدارس عادی دولتی، یکی از مهمترین کارهایی که در این معاونت شکل گرفته تهیه و تدوین شیوه نامه ی کیفیت بخشی بومی در رابطه با همین مدارس در سطح استان بوده که شامل تعداد قابل توجهی از فعالیتهای ابتکاری است که منجر به کاهش هزینهها و همچنین ارتقای کیفیت آموزش و در نهایت افزایش بهره وری خواهد شدوی در ادامه افزود: از دیگر فعالیتها شکل گرفته در این راستا تشکیل دو کارگروه 20 نفره از مدیران خبره مرکز استان میباشد که در کنار کارشناسان اداره کل بازرسی از مدارس استان را بر عهده گرفتهاند در این مورد نظارت مربوط به مدارس تقریباً 50 درصد تحقق پیدا کرده البته بازدید شهرستانها و مناطق 100 درصد انجام گرفته است.سبزیان درادامه اظهارداشت: چون امکان حضور همزمان و هر روزه در تمامی شهرستان ها و مناطق وجود ندارد ، در قالب تماس تلفنی کارشناسان مرکز با مدیران مناطق و ... در خصوص اطلاع و اجرای دستورالعمل ها و بخشنامههای صادره از مرکز صورت میگیرد سپس با توجه به سنجش اطلاعات و عملکرد هر شهرستان منطقه از دستورالعملها به صورت ارسال هفتگی بازخورد متناسب به آنها از طریق نمره دهی در سطح عالی،خوب و مطلوب باعث میشویم فضای رقابتی بهتری ایجاد شده و خود همکاران زمینه ارتقاء و کیفیت سطح آموزش را فراهم کنند.وی شناسایی، جذب و سازماندهی مشاوران خیر توانمند در زمینه کنکور و امتحانات نهایی از دیگر فعالیتها برشمرد و عنوان کرد: با اعزام این عزیزان به مناطق محروم و مدارس دولتی در واقع به دانش آموزان نیازمند خدمات مشاورهای کمک خواهیم کرد.معاون آموزش متوسطه استان لرستان اضافه کرد: موضوع بعدی که طرح ابتکاری مربوط به استان لرستان میباشد این است که کارشناسان اداره کل را موظف کردهایم که هر نفر از ایشان در هفته 5 واحد آموزشی را بازدید داشته باشد و بازخورد این بازدیدها را به مدیر آن مدارس و نواحی مورد بازدید ارسال کنند. وی گفت: در بحث تجزیه و تحلیل امتحانات نیز به صورت جدیتر از قبل دنبال شده است قبلاً نتیجه این بررسیها در تابلو اعلانات زده شده و موضوع خاتمه یافته تلقی میشده است اما حالا تلاش شده که از این نتایج استفاده و کلاسهای تقویتی برنامهریزی شده نیز بر اساس همین آمارها صورت پذیرد.وی خاطر نشان کرد: توصیه شده است که کلاسهای تقویتی بر اساس تجزیه و تحلیل سوال محور اجرا شود نه به شکل سنتی و عمومی در بحث توانمندسازی معاونین آموزشی شهرستانها و مناطق استان حدود 500 نفر ساعت در رابطه با تبیین برنامهها و کیفیت سنجش و توسعه عدالت آموزشی کلاس آموزش حضوری اجرا شده است. وی ادامه داد: بازرسی ویژه و هدفمند انجام شده مدارس (مثال مدارس صدرا-شاهد و...) و در ادامه برگزاری جلسه با مدیران این مدارس و مسئولین مستقیم ناحیه و متولیان مربوطه مثل مدیر کل سازمان تبلیغات که با ارائه نقاط قوت و ضعف آنها به صورت تخصصی باعث پیگیری و ارتقا سطح کیفی آموزش شدهایم.وی با تاکید براینکه طرح پویش جهاد علمی نیز به صورت ویژه بیشتر از سالهای گذشته مورد توجه قرار گرفته است افزود: در خیلی از مواقع دانش آموزان مناطق محروم از دسترسی به دبیران و معلمان توانمند برخوردار نیستند در قالب طرح ملی پویش جهاد علمی که ما به صورت جدی پیگیر آن هستیم دانش آموز به صورت بر خط از آموزش بهترین معلمان در سطح کشور و استانهایی مانند البرز و تهران ارائه میشود استفاده خواهد کرد.وی بیان کرد: خوشبختانه در آزمونهایی که به صورت سراسری برگزار شده است در مرحله اول استان لرستان در پایه دهم و یازدهم دو رتبه اول کشوری داشته و نیز در مرحله دوم رتبه دوم پایه یازدهم تجربی را از آن خود کرده استوی در ادامه گفت: در بحث رتبهبندی مدارس مناطق 24گانه نیز برای هر شهرستان و منطقه کارنامه صادر شده و رتبه هر کدام از نظر شاخصهای مورد نظر مشخص شده است در حوزه فنی باز با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری یعنی مهارت آموزی ما ورود کرده و علاوه بر زحمات گذشته همکاران خود حدود 8 درصد افزایش به رشتههای فنی و حرفهای طی دو سال متوالی اشتهایم اما چون در برنامه هفتم توسعه تا سال 1404 حداقل پیشرفت هدف مورد نظر 5 درصد میباشد با وجود این پیشرفت 8 درصدی هنوز 11 درصد تا تحقق آن فاصله داریم ممکن است این عدد در ظاهر کم به نظر بیاید ولی در مقابل ما جهت تحقق هر درصد توسعه این هدف نیازمند نیروی انسانی،فضای آموزشی و تجهیزات هستیم که هر کدام خود بحث مفصلی دارد.وی درادامه اظهارداشت: مثلاً در بحث تجهیزات در دوره کاری بنده رایزنیهای انجام شده توسط مدیر کل معاونت توسعه جناب آقای عبدی حدود 16 میلیارد تومان خرید انجام شده است اما طبق آمار نیاز واقعی ما در این زمان تقریباً 40 میلیارد تومان میباشد که با توجه به تعداد دانش آموز و... حدود 24 میلیارد تومان کسری بودجه تامین تجهیزات وجود دارد.سبزیان گفت: از دیگر کارهای خوب که در معاونت متوسطه پیگیر هستیم بحث تعدیل تجهیزات است. مثال جابجایی و خرید وسایل نقلیه و تجهیزات بین شهرستانها و مناطق که در مواردی نیازمند هماهنگی و رایزنی با مدیران اداراتی مانند راهداری و حمل و نقل جادهای بوده سختیهای خود را دارد .وی در بخشی دیگر از سخنانش یادآورشد:طرح دیگری که ما هنوز در ابتدای آن و پیگیر هستیم طرح شهید باقری میباشد که در آن توسعه هنرستانهای کشاورزی مد نظر است. با توجه به آمایش سرزمینی در استان لرستان یکی از رشتههایی که باید به سمت آن پیش برویم رشته کشاورزی میباشد. در این راستا پیگیر بازگشایی و راه اندازی مجدد دو هنرستان کشاورزی نیمه تعطیل استان لرستان در شهرستان الشتر و ویسیان هستیم که در این زمینه نیازمند همکاری و کمک اداره کشاورزی هستیم.وی در پایان عنوان کرد: در بحث تعمیر تجهیزات نیز در هنرستان ولیعصر خرم آباد در راستای اجرای پروژه شهید طرحچی بالغ بر 10 دستگاه به مبلغ 10 میلیارد تومان تجهیزات کهنه نیازمند تعمیر، دوباره سرویس و راهاندازی و بازسازی شده در مدار تولید قرار گرفتهاند.یکی دیگر از کارهای مهم که پیگیر آن هستیم هدایت تحصیلی نش آموزان در قسمت متوسطه اول میباشد و جز برنامههای اصلی ما است.